Ігор Гирич. «Позбутися комплексу меншовартості… і запобігти формуванню його у підлітків, або контраверзійні питання курсу «Історія України. 9 клас»
Джерело інформації: Журнал «Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання».
Інтерв’ю відомого українського дослідника історії України, доктора історичних наук, завідувача відділом Інституту українсько археографії та джерелознавства ім. М. Грушевського НАН України, члена-кореспондента Української вільної академії наук у США стосується періоду XIX – поч.XX ст., події якого вивчаються у 9 класі загальноосвітніх навчальних закладів.
Актуальність інтерв’ю визначається переходом дев’ятикласників у наступному навчальному році до вивчення історії за новими навчальними програмами та потребою вчителів в науково-методичній підтримці викладання складного, насиченого історичними подіями та суспільними процесами періоду в житті українського суспільства.
Автор визначає найважливішу віху в історії України даного періоду – вихід на світову арену української модерної нації та постановка нею питання здобуття власної державності і пропонує в процесі викладання курсу залучати учнів до дослідження процесів реалізації українського проекту в умовах асиміляційної політики Російської і Австро-Угорської імперій.
В публікації піднімаються питання тотожності таких процесів як «українське національне відродження» і «українська модерна нація», періодизації національного відродження, уточнюється сутність понять «українофіл», «справжній українець», культурник», співвідноситься діяльність Кирило-Мефодіївського товариства з відповідним етапом національно-визвольного руху в Україні.
Звертається увага на особливості засвоєння дев’ятикласниками таких понять, як «соціалізм», «марксизм», «націоналізм» та порівняння українського і російського робітничого і соціал-демократичного рухів.
Інтерв’ю стане суттєвим науково-методичним орієнтиром для вчителів історії в умовах переходу викладання предмету у 9 класі за новою навчальною програмою.