Автор: Перевознюк В.
Назва статті: дієвість педагогіки місця (place‐based education) в аспекті формування активної громадянської позиції
Ключові слова: педагогіка місця (Place‐based education або PBE); формування активної громадянської позиції; громадянська активність; територіальна громада; взаємодія школи і громади; метод проєктів.
Анотація. У статті розглянуто ефективності педагогіки місця (PBE) в аспекті формування активної громадянської позиції. Педагогіка місця (Place‐based education або скорочено PBE) є педагогічним підходом, який акцентує зв’язок між процесом навчання та територіальною громадою, у якій живуть вчителі та учні. Зазначено, що одним з основних видів освітньої діяльності згідно з цим педагогічним підходом є вирішення реальних проблем громади: екологічних, соціальних, пов’язаних з порушенням прав та різноманітними проявами дискримінації. Акцентовано, що дуже важливим напрямом активності у рамках PBE є волонтерська діяльність, яка надзвичайно актуальна для українського сьогодення. Виокремлено засадничі принципи, дотримання яких може максимально підвищити ефективність цього педагогічного підходу. Сутність першого принципу полягає у тому, що навчання має відбуватися у взаємодії з місцевою громадою.Другий принцип передбачає, що у PBE‐освітньому середовищі класна кімната і школа ототожнюються з територіальною громадою. Досягнути цього можна, якщо учні самостійно досліджують проблеми громади за межами шкільних аудиторій, а до освітнього процесу залучаються експерти з різних галузей знань. Підкреслено, що ідея поєднання PBE та національно‐патріотичного і громадянського виховання може дати нову корисну перспективу. Розглянуто переваги навчання за принципами PBE, зокрема, в аспекті формування активної громадянської позиції. Обґрунтовано, що освітнє середовище, організоване за принципами PBE, створює умови для успішної самореалізації, вибору індивідуальної життєвої траєкторії, сприяє 117 © В. Перевознюк, 2024 ширшому залученню молоді до різноманітних громадських рухів і організацій, для того, щоб вона могла усвідомлювати, що від неї щось залежить, її думку враховують і беруть до відома під час прийняття стратегічних рішень. Педагогіка, орієнтована на територіальну громаду, допомагає вчителям і учням глибше відчути суспільні настрої і запити, критичніше мислити щодо суспільно‐політичних подій і процесів, проявляти громадянську активність. Особливо актуальною є така освітня діяльність у кризових умовах повномасштабної агресії.