Журнал «Вісник науки та освіти» №1, 2024

Автор: Словік О.

Назва статті: Сутність поняття «технологія навчання»: сучасні методологічні підходи

Ключові слова: технологія  навчання, методологічні підходи, дидактичний підхід, системний підхід, технологічний підхід

Анотація. У статті схарактеризовано сутність поняття «технологія навчання»  з  точки  зору  ключових  методологічних  підходів  на  основі аналізу  сучасних  наукових  джерел. Технологія  навчання  розглядається як  процесуально-операційний  елемент  дидактичної  системи,  завдяки якому досягається гарантований рівень очікуваного результату навчання майбутніх учителів початкових класів шляхом поетапної повторюваності навчальних  дій,  передбаченої  компетентністю  викладача;  детальної розробки  та  функціонування  елементів  процесу  навчання.  Технологію навчання  як  дидактичну  категорію проаналізовано  з  точки  зору  трьох методологічних  підходів:  системного,  дидактичного  та  технологічного. Обґрунтовано,  що  з  точки  зору  системного  підходу, саме  технологія навчання, дозволяє інтегрувати сучасні досягнення педагогічних наук у їх  специфічне  спрямування, оскільки від  обраної  технології  навчання залежить  активізація  та  інтенсифікація  діяльності  суб’єктів  навчання – майбутніх учителів початкових класів.  Саме системний підхід визначає внутрішню  організацію,  структуру  та  елементи  технології  навчання як певної технології,  наприклад  креативного  навчання  як  специфічного освітнього явища, його взаємозалежність, взаємозумовленість, цілісність з  іншими  дидактичними  категоріями Дидактичний  підхід характеризує єдність  навчання  і  виховання,  власне  навчального  процесу  і змісту навчання у сутності технології навчання. Технологічний підхід визначає відтворюваність, ефективність, якість і мотивацію, новизну, алгоритмічність,  можливість  тиражування,  перенесення  в  нові  умови  тощо технологій  навчання. Визначено  чотири рівні  застосування  технології навчання:  технологія  конкретного  навчального  заняття;  технологія конкретного  навчального  предмета;  ситуаційне  застосування  певної технології навчання; загалом технологія навчального процесу.

Джерело: http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/8952/8999