Автор: Шатайло Н.
Назва статті: Розвиток професійних компетентностей педагогів базової школи в умовах сьогодення
Ключові слова: професійні компетентності, предметно-методична компетентність, методична компетентність, професійний стандарт вчителя, розвиток професійних компетентностей педагога.
Анотація. Стаття присвячена темі розвитку професійних компетентностей педагогів базової школи та розробці відповідного комплексу заходів в сучасних умовах. Проблема актуалізована необхідністю розвиненої методичної компетентності педагога, що обумовлює успішне виконання трудових функцій, окреслених у Професійному стандарті вчителя. Відзначено, що Професійний стандарт є орієнтиром для педагогів у процесі удосконалення професійних компетентностей, зокрема методичної, котра інтерпретується в даному нормативному документі як предметно-методична з чітко визначеними здатностями у знаннєвій, ціннісно-діяльнісній сферах. Метою статті є визначення шляхів трансформації науково-методичного супроводу розвитку професійних компетентностей педагогів базової школи в процесі неперервної освіти. Виділено ключові позиції щодо трансформації науково-методичного супроводу вчителів-предметників Одещини в умовах воєнного стану, які враховано у процесі розроблення алгоритмів розвитку методичної (предметно-методичної компетентності). Зосереджено увагу на специфіці роботи кафедри методики викладання і змісту освіти КЗВО «ОАНО» щодо здійснення науково-методичного супроводу професійного зростання вчителів-предметників закладів загальної середньої освіти через пошук і практичну апробацію педагогічного інструментарію задля імплементації концептуальних ідей Нової української школи в освітній процес. Окреслено можливості проведеного на базі ОАНО комплексного науково-педагогічного дослідження «Трансформація особистісних та професійних компетентностей учасників освітнього процесу в реаліях сьогодення» предметно-методичної науково-педагогічного компетентності. Інтерпретовано результати щодо розроблення алгоритмів розвитку дослідження задля моделювання освітнього процесу курсів підвищення кваліфікації вчителів-предметників з метою формування їхньої предметно-методичної компетентності як складової професійних компетентностей. Представлено напрацювання співробітників кафедри мето дики викладання і зміст у освіти ОАНО щодо навчально-методичного забезпечення процесу розвитку професійних компетентностей педагогів, зокрема посібники та навчальні програми курсів підвищення кваліфікації. Виокремлено здатності в структурі предметно-методичної компетентність вчителя за Професійним стандартом, розвитку яких сприяє трансформація практико-орієнтованого змістового наповнення освітнього процесу курсів підвищення кваліфікації з опорою на знання вимог до результатів навчання за державними стандартами освіти, типовими освітніми програмами, методик і технологій моделювання змісту навчання, задіяння умінь/навичок визначення предметного змісту, його моделювання із застосуванням сучасного методичного інструментарію. Зауважено, що трансформація науково-методичного супроводу розвитку професійних компетентностей педагогів базової школи, зокрема методичної (предметно-методичної), була реалізована через освітні завдання, закладені у навчальні програми курсів підвищення кваліфікації за загальною тематикою «Реалізація інтегративної стратегії навчання». Виокремлено завдання, що стануть орієнтирами у побудові педагогами власної освітньої траєкторії. Окреслено перспективи продовження дослідження комплексного розвитку професійних компетентностей педагогів з подальшим обґрунтуванням напрацьованих алгоритмів і стратегій науково-методичного супроводу даного процесу.
Джерело: http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/8410/8455