Автори: Пушкарьова Т, Коваль М.
Назва статті: Освітній простір сільської громади в умовах реформування національної системи освіти: нагальні виклики та оперативні заходи
Анотація. В Україні триває децентралізація владних повноважень, а реформа національної системи освіти переносить фокус системного управління процедурою отримання громадянами освітніх послуг на органи самоврядування об’єднаних територіальних громад, що насамперед передбачає реорганізацію як окремих закладів освіти, так і усієї освітньої мережі локальної громади, що має кінцевою метою адаптацію локального освітнього простору об’єднаної громади до перманентних змін у національній освітній парадигмі.
Таким способом глобальні виклики щодо освіти новочасного суспільства неодмінно потребують синхронного відображення на рівні локальної громади в контексті управління регіональною мережею закладів освіти та їх забезпечення ресурсним і кадровим потенціалом (Мархлєвскі, Процак, 2018, с. 12). Виходить, що розширюючи повноваження територіальних громад у сфері освіти, держава перекладає вирішення глобальних освітніх завдань «на плечі» органів місцевої влади, підвищуючи таким чином якість, доступність та ефективність надаваних жителям громади освітніх послуг, ураховуючи специфічні особливості громади на кшталт низького рівня наповнюваності класів, нестача ресурсної підтримки, брак креативних учителів, істотної протяжності території, поліетнічного складу жителів громади тощо (Савченко, 2018, с. 172). Окреслені виклики потребують знаходження оперативних рішень щодо: 1) зростання якості надаваних жителям сільських громад публічних освітніх послуг та/чи 2) реорганізації неефективної освітньої мережі сільських громад (Управління системою освіти, 2018, с. 9).
Усвідомлюючи існуючи виклики в ході модернізації освітнього простору об’єднаних територіальних громад сільської місцевості та спішну необхідність винаходження оперативних рішень щодо адаптування освітнього простору сільських громад до змін у освітніх стандартах і нормативах, є актуальною тема формування рекомендацій з оптимізації структурного каркасу освітньої мережі сільської громади й розробки стратегії розвитку окремих закладів освіти в плані матеріально-технічного забезпечення їх діяльності.
Джерело: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/857