Журнал «Педагогічні науки: теорія та практика» №2, 2024

Автори: Ковшар О., Древняк Л.

Назва статті:  Основні аспекти формування мовленнєвої особистості дитини дошкільного віку в комунікативній діяльності

Зміст: Стаття присвячена проблемі формування мовленнєвої особистості дошкільника. Включення дитини в активну комунікативну діяльність є основною умовою її мовленнєвого розвитку. Актуальність дослідження обумовлена високою інформатизацією сучасного суспільства, тому знання рідної мови відіграє важливу роль не стільки у спілкуванні, скільки у самоствердженні людини. Проблемі формування мовленнєвої особистості, мовної особистості, мовленнєвому розвитку дитини присвячені праці А. Богуш, Л. Мацько, Р. Найди, М. Пентилюк, Т. Піроженко, В. Сухомлинського, О. Трифонової. Означена проблема є комплексною, її вивчають соціологи й філософи, психологи, лінгвісти та педагоги. Мета статті полягає в обґрунтуванні основних концептів формування мовленнєвої особистості дитини дошкільного віку в комунікативній діяльності. Для розв’язання поставлених задач використані методи порівняльного та системного аналізу, емпіричні методи аналізу методичного та дидактичного матеріалу. У статті акцентовано увагу на реалізації діяльнісного підходу в організації комунікативної діяльності. Діяльнісний підхід спрямований на комунікативну взаємодію та розвиток особистості дитини. Підтверджено, що комунікативний розвиток є одним з основних чинників становлення особистості в дошкільному дитинстві. Ступінь розвитку мовлення визначає рівень сформованості соціальних і пізнавальних досягнень дитини в дошкільному віці – потреб та інтересів, знань, умінь та навичок, зрозуміло, і психічних якостей, основи особистісної культури дитини. Мовлення дитини є головним інструментом, за допомогою якого вона встановлює контакт із оточенням і завдяки якому відбувається її соціалізація. Доведено, що формування мовленнєвої особистості дітей дошкільного віку може відбуватись в таких видах комунікативної діяльності: мовленнєві вправи, мовленнєві ігрові та педагогічні ситуації. Зроблено висновок, що у комунікативній діяльності дитина опановує культуру мовлення й спілкування, стежить за смисловою та синтаксичною організацією свого мовлення, включається в процес формування мовленнєвої особистості.

 

Більш докладно зі статтею можна ознайомитись  за посиланням https://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/4264