Журнал:  «Вісник національної академії педагогічних наук України» №2, 2023

Автори: Кремень В., Топузов О., Ляшенко О., Мальований Ю., Засєкіна Т.

Назва статті: Профільна середня освіта: концептуальні засади для Нової української школи

Ключові слова: профільна середня освіта, Нова українська школа, зміст освіти, профільне навчання, академічне спрямування профільної освіти, професійне спрямування профільної освіти

Анотація. Упровадження концепції Нової української школи передбачає трансформацію вітчизняної системи повної загальної середньої освіти на нових концептуальних засадах для всіх її рівнів, у тому числі й на рівні профільної середньої освіти. Стратегічна функція завершального етапу здобуття середньої освіти полягає в наданні можливості здобувачам освіти задовольнити свої освітні потреби залежно від подальших життєвих планів — продовження навчання чи здобуття професії. Тому профільна середня освіта повинна ґрунтуватися на засадах глибокої індивідуалізації та диференціації навчання, урахуванні потреб і інтересів учнів, їхніх здібностей і життєвих намірів самореалізації. На підставі узагальнення вітчизняного і зарубіжного досвіду у статті подаються основні концептуальні засади запровадження профільної середньої освіти за двома спрямуваннями — академічним і професійним. У змісті освіти пропонується виокремити два складники: 1) ядро загальноосвітньої підготовки, обов’язкове для всіх, хто здобуває повну загальну середню освіту; 2) зміст, який залежно від спрямування забезпечує поглиблене оволодіння профільно орієнтованими знаннями, компетентностями, способами діяльності тощо. Перший складник може бути відображений чотирма напрямами: мовно-літературна, STEM, суспільно-гуманітарна освіта, фізичний розвиток і безпека. Другий складник залежно від спрямування реалізується профільними предметами, що вивчаються поглиблено, або професійно орієнтованими дисциплінами для закладів професійно-технічної і фахової передвищої освіти. Відповідно до такого поділу змісту заклади освіти створюють освітні/освітньо-професійні програми відповідно до обраних профілів навчання, професій чи спеціальностей. Для задоволення освітніх потреб здобувачів освіти органи місцевого самоврядування формують мережу закладів профільної середньої освіти різного типу (академічні і професійні ліцеї, коледжі, заклади спеціалізованої освіти), які функціонують головним чином відокремлено або в комплексі з іншими установами і закладами освіти.

Джерело:https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/389